Små och medelstora företag spelar en avgörande roll för att återställa vår miljö och förbättra samhällets förmåga att anpassa sig till klimatförändringarna av flera skäl. Ni är ofta djupt rotade i lokala samhällen, med en direkt och omdelbar inverkan på miljön och de lokala ekonomierna. Ni är verksamma i mindre skala, vilket gör ert företag mer motståndskraftigt mot effekterna av
klimatförändringarna än större företag. Er anpassningsförmåga och flexibilitet gör att ni kan svänga och reagera på förändrade förhållanden.
Region Blekinge och Region Skånes kulturförvaltning finansierar projektet med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Ditt företag behöver registrerat i Blekinge eller Skåne. Vi prioriterar små- och medelstora företag med upp till 250 anställda (SMF). Ditt deltagnade ska vara förankrat på ledningsnivå. Sist men inte minst kräver vi en nyfikenhet och vilja till förnyelse!
Vi arbetar med det okända och kan därför inte garantera specifika resultat. Vi kan däremot garantera att ni kommer att få möte några av syd-Sveriges bästa innovationsledare, bli utmanad av kreatörer och få nya idéer för ditt företag.
Har färre än 250 anställda och en omsättning eller balansräkning som är mindre än eller lika med 50 miljoner euro. Även mikroföretag är varmt välkomna!
Alla våra aktiviteter regleras av olika avtal som utformats för varje engagemang tillsammans med våra partners. Du kommer att få tid att läsa igenom och godkänna innan du skriver under avtalet.
Beroende på typ av engagemang kan fördelningen av rättigheter avseende utvecklade produkter, processer och tjänster variera. Vår generella inställning är dock att individer och samarbetspartners som är involverade i skapandet av marknadsklara produkter eller tjänster har rätt till framtida vinster, vilket ska regleras genom specifika avtal. Vi tillhandahåller juridisk hjälp för detta ändamål.
Att delta i Cross Innovation-initiativ med konstnärer och kreatörer från del kulturella och kreativa sektorn kan vara mycket fördelaktigt för företag av flera skäl.
Konstnärer och kreatörer har ett unikt perspektiv på problemlösning. De tänker ofta utanför boxen, vilket kan leda till kreativa och innovativa lösningar som kanske inte är uppenbara i det traditionalla affärssammanhanget.
Cross Innovation kan underlätta utbytet av idéer och bästa praxis mellan olika sektorer. Företag kan hämta inspiration från de metoder, processer och tekniker som används inom de kreativa branscherna och tillämpa dem på sina egna utmaningar.
Kreatörer är duktiga på berättande och varumärkesbyggande, vilket är avgörande för att bygga upp en stark varumärkesidentitet och förmedla en övertgande berättelse till kunderna.
De kreativa branscherna omfattar ett brett spektrum av färdigheter, från design och historieberättande till bildkonst och performance. Att samarbeta med personer som besitter dessa färdigheter kan förbättra ett företags förmåga att utveckla tilltalande produkter och upplevelser.
Innovation leder ofta till en konkurrensfördel. Att samarbeta med konstnörer och kreatörer kan hjälpa företag att differentiera sig på marknaden och ligga steget före konkurrenterna.
Konstnärer och kreatörer kan hjälpa till att ge liv åt idéer genom prototyper och visualiseringar. Det gör det lättare för företag att kommunicera koncept och testa dem med intressenter.
Konstnärer och kreatörer är ofta lyhörda för de känslomässiga och estetiska aspekterna av produkter och tjänster. Deras engagemang kan leda till design och lösningar som är mer användarorienterade och engagerande, vilket kan förbättra kundnöjdheten.
Konstnärer och kreatörer har ofta fingrarna på pulsen när det gäller kulturella och samhälleliga trender. Deras insikter kan vara värdefulla för företag som vill förutse marknadsförändringar och konsumentpreferenser.
Genom att samarbeta med artister kan företag få kontakt med lokala samhällen och stärka sitt sociala ansvarstagande. Detta kan förbättra varumärkesuppfattningen kan skapa positivt rykte.
Konstnärer och kreatörer är ofta mer öppna för att ta risker och experimentera med okonventionella idéer. Deras vilja att utforksa okända områden kan inspirera till en innovationskultur inom ett företag.
Copyright © Alla rättigheter förbehållna